BLOGI

Kas uued ülddomeenid muudavad lisaks ka otsingumootorite ja SEO maailma?

Miks on see tähelepanuvääriv? Sest tänaseks on delegeeritud kordades rohkem uusi ülddomeene kui on käibel seniseid riigikoode nagu .ee ja ülddomeene nagu .com, .net, .org. Viimaseid oli 22, riigikoode aga ICANNI juures 155.

Uute ülddomeenide teema saadab pea igat rahvusvahelist domeenindust puudutavat konverentsi või töögruppide kogunemist. gTLD projekt on üks enim küsimärke õhku jätvatest arutlustest, mis toob domeenimaailma sadu kui mitte üle tuhande uue ülddomeeni nagu .NISSAN, .JAVA, .CAMERA, .PARIS, .FOOTBALL jne. Nimetatud on vaid väike osa juba heaks kiidetud taotlusest, mida on hetkel kokku umbes 530 ja nimekiri täieneb.

Huvitavam on siiski see, et taotluse esitanute seas on hulgaliselt suurkorporatsioone. Jättes kõrvale kaubamärgihuvilised selle otseses tähenduses, on seltskonnas ka otsingumootori gigant Google, kes on esitanud taotluse rohkem kui 100le potentsiaalsele uuele ülddomeenile, küll tõsi teise juriidilise keha alt. Kuidas muudab see domeenimaailma ning otsingumootorite käitumist? Huvitavat: jaanuaris 2015 avas Google oma domeenide registreerimisteenused ning ostis veebruaris ICANN-i oksjonilt25. miljoni USD-i eest domeeni .APP. See on seni kõrgeim hind, mida sel oksjonil uue gTLD eest makstud on.

Lubage üks lüüriline kõrvalpõige gTLD projekti kui sellisesse. Taotlusi esitati kokku 1930, delegeeritud 521, tagasi on käesolevaks hetkeks võetud neist 441. Protsess on käimas seoses 894 võimaliku avaldusega (statistics). Siinkohal tasub märkimist, et taotluste arv ei lange kokku võimalike domeenide arvuga. Mõnele atraktiivsemale nimekujule jooksevad tormi erinevad ettevõtted, kuid kohale jõuab ainult üks. Taotluse tasu domeeni kohta oli 185 000 USD, pluss võimalikud registri pidamise, turunduse- ja muud sellised kulud, millega tuleb arvestada.

Tagasi Google juurde. Ükskõik kui palju domeene sellest hunnikust Google-le hallata delegeeritakse, on ta muutunud registriks ja registripidajaks, kes on paralleelselt ka maailma suurim otsingumootor, milles ettevõtted näevad kurja vaeva kodulehtede kõrgema positsioneerimisega. Küsimus on selles, kas need Google enda hallatavad domeenid muutuvad prioriteediks? Kas selleks, et olla leitav ja püüda kõrgemaid positsioone tekib olukord, kus nende enda domeenid muutuvad vaikimisi SEO (search engine optimization) seisukohalt "sõbralikumaks"? Selline "sõbralikkus" võib viia olukorrani, kus ettevõtted on "sunnitud" registreerima "sõbralikud" domeeninimed, et oma äritegevust edendada. Võtame mõtteharjutuseks näiteks domeeninime .SHOP. Muide, sellele nimekujule esitatati 9 taotlust erinevatelt ettevõttetelt. Kui Google peaks saama õigused .SHOPile, siis kas võib oodata veebipoodnike massilist liikumist sellele domeenile? Siin on mitu võimalust. Üks on see, et kui Google eelistab oma hallatavaid domeene, siis on see SEO seisukohtalt vajalik, et olla leitav. Teiseks, kui ka Google seda ei tee, aga hulgaliselt poodnikke siiski, tekib olukord, kus konkureerimiseks on selle nimekuju registreerimine siiski vajalik. See tähendab ettevõtetele suuremaid kulutusi domeenidele ja optimeerimisele ja ilmselt paljule muulegi.

Muide, Google on ICANNI akrediteeritud registripidaja juba 2005. aastast ehk ammu enne seda kui uute ülddomeenide projekt välja kuulutati. Senini pole ta oma domeenide müümise õigust kasutanud, plaan hõigati välja alles eelmise aasta juunis. 13. jaanuaril 2015 kirjutas CircleID, et Google hakkas müüma domeene 12-30 USD eest aastas, 12 USD kehtib ka registripidaja vahetuse korral. Samuti on hinna sees kuni 100 e-postiaadressi ja alamdomeeni, mille eest nii mõnigi teine turuliider lisatasu võtab.

Google enda väidete kohaselt uutele ülddomeenidele ekstra kaalu andma ei hakata. Kõik, nii vanad kui uued, riigikoodid kui geneerilised, on otsingumootori seisukohalt võrdsed. Aga, see on see, mida nad ütlevad ja peavad ütlema (moz.com). Elame näeme. Tulevik on huvitav!


Kommentaarid

Timo Võhmar2015-04-02

Timo Võhmar 11.03.2015 Google kui domeeniregistri problemaatika on tõesti tähelepanuväärne. Nad ei saa endale lubada otsitulemuste neutraalsuse küsitavust, tõstes oma domeene teenimatult otsitulemustes esile. Samas 36 domeeniga on nad juba lepingus ($6,66 mln). Enamus on neist küll seotud Google oma kaubamärkidega, kuid kaugelt mitte kõik. Domeene tuleb veel juurdegi, ning need peavad ennast kuidagi õigustama. Google teab kõige paremini, kuidas teha ideaalset SEOd maailma suurima otsimootori kontekstis. Seega piisab ideaalse Google SEO optimeeringu lisamisest väärtuspakkumisse, kui need domeenid hakkavad kiirelt teistes reitingus mööda vuhisema ja otseselt eetilisi norme rikkumata on saavutatud olukord, kus ühed tippdomeenid on teistest tublisti väärtuslikumad. Aga elame-näeme tõesti.

Uus kommentaar

Email again:

© 2017 Eesti Interneti Sihtasutus  | Paldiski mnt 80, 10617 Tallinn | Registrikood: 90010019